Het doel van ons programma “Academisch Turks” is ervoor te zorgen dat onze jongeren en volwassenen die Turks als moedertaal spreken in de context van de tweetaligheid in België, hun Turkse taalvaardigheid verbeteren, zodat ze deze kunnen gebruiken in wetenschappelijke activiteiten en omgevingen. Bovendien willen buitenlanders die Turks als vreemde taal leren op hogere niveaus ook de functies van het Turks als wetenschappelijke taal verkennen en hun kennis van het Turks verbeteren door het op wetenschappelijke gebieden te gebruiken. Dit programma van ons instituut is opgesteld als antwoord op deze behoeften, parallel aan de eisen uit het veld.
Academische taal heeft zijn eigen kenmerken. Academische taal vereist andere taalstructuren en woordenschat dan die welke thuis, in sociale omgevingen en in algemene taalcursussen worden geleerd en gebruikt. Het is een feit dat veel van onze jongeren die hun hoger onderwijs in België voortzetten, goed toegerust zijn in het Vlaams, Frans of Engels in het vakgebied dat zij studeren. Onze jongeren zeggen echter dat ze moeite hebben met het uitleggen en opschrijven van hun vakkennis in het Turks. Daarnaast is er de afgelopen jaren een toename van het aantal mensen dat na hun bacheloropleiding in België verschillende onderwijsprogramma’s in Turkije wil voortzetten. In dit stadium is taalkundige voorbereiding vereist voor het gebruik van Turks in academische contexten.
In het academiejaar 2020-2021 voerden we als instituut twee programma’s “Academisch Turks” uit, bestaande uit 6 sessies en 4 sessies in samenwerking met Yunus Emre Instituut Brussel. Hieronder ziet u diverse beelden uit ons programma.
Voor meer gedetailleerde informatie over ons programma Academisch Turks kunt u een e-mail sturen naar info@instituutturksestudies.be